Ontdek de 5 stappen van de world leader

Het geheim van ons succes ligt in ons 5 stappen concept. Hierin zetten we een paar stappen meer dan al onze concurrenten. Het resultaat: schroeven met ongeëvenaard hoog rendement & lage geluids- en trillingsniveaus.

Ontdek de 5 stappen van de world leader

Het geheim van ons succes ligt in ons 5 stappen concept. Hierin zetten we een paar stappen meer dan al onze concurrenten. Het resultaat: schroeven met ongeëvenaard hoog rendement & lage geluids- en trillingsniveaus.

Stap 1

CFD-analyse van de romp op ware grootte

stap1

Met behulp van maritieme CFD technologie kunnen we, op ware grootte, het gedrag van stroming en golven langs de romp van het schip analyseren. Alle details met betrekking tot drukverdeling, weerstand en stroomsnelheden worden inzichtelijk gemaakt. Zo verkrijgen we de eerste cruciale input voor een optimaal bij het schip passende schroef.

  • Moderne CFD applicatie van Fine Marine ™
  • Toegevoegde waarde in ontwerpfase
  • Ook roeren, stabilizers, boegschroeven

Stap 2

CFD-analyse van het volgstroomveld

consultancy

In deze fase zoomen we extra in op het volgstroomveld waarin de schroef haar werk moet doen. De snelheidscomponenten ter plaatse van de schroef worden gedetailleerd in kaart gebracht. Wederom onmisbare informatie voor een optimaal schroefontwerp.

  • Axiale, radiale en tangentiale snelheidscomponenten
  • Nominaal en effectief volgstroomveld

Stap 3

Het schroefontwerp en haar prestaties

schroefontwerp

Op basis van de voorgaande stappen en onze uitgebreide kennisbank wordt een eerste ontwerp van de schroef gemaakt. We zorgen er voor dat aan de basisvoorwaarden van stuwkracht, rendement, sterkte en naafafmetingen wordt voldaan. Daarna wordt het ontwerp getest in het volgstroomveld. Voor elke hoekpositie worden de drukfluctuaties als gevolg van de snelheidsverschillen in de volgstroom op de bladen berekend en gevisualiseerd.

Vervolgens worden diverse parameters in het ontwerp gevarieerd om de drukfluctuaties en eventuele cavitatie minimaliseren, met behoud van de optimale prestaties als het gaat om stuwkracht en rendement.

  • Simulatie van de schroef in de volgstroom
  • Visualisatie van cavitatie gedrag
  • Minimale drukpulsen, maximale prestatie

Stap 4

Fine-tuning in virtual reality

fine-tuning-schroefontwerp

Met de 2D input kunnen we het schroefontwerp in virtual reality gaan testen om de schroef-romp interactie te finetunen tot perfectie. Naast stuwkracht en rendement gaat het in deze stap vooral om geluids- en trillingsniveaus. Hoe lager de drukfluctuaties, hoe hoger het comfort aan boord. Daarbij kunnen we ook adviseren in aanpassingen van uithouders, asbroeken, roeren, etc. We hebben door de jaren heen inmiddels bewezen verbeteringen in geluidsniveaus van 10 dB te kunnen realiseren.

  • Schroef-romp interactie
  • Maximaal comfort
  • Essentiele informatie voor de beheersing van geluids- en trillingsniveaus

Stap 5

Gerobotiseerde CNC schroefproductie

CNC gerobotiseerde productietechnieken zorgen voor een schroef die overeenkomt met de ongekend hoge voorspelde prestaties. SIP Marine kan voor elk ontwerp verschillende afwerkingsklassen aanbieden: Class 2, Class 1, Class 1+ en Class S.

U kunt ervoor kiezen de schroef statisch te laten balanceren, maar wij raden dynamische balancering aan. Een dynamisch gebalanceerde schroef reduceert namelijk het risico op as-frequente trillingen aanzienlijk en kan onnodig (her)-dokken van het schip voorkomen.

  • Hoge materiaaleigenschappen
  • Hoge afwerkingsklassen met CNC-bewerking
  • Dynamisch balanceren

Ontdek met welke producten en diensten we u kunnen helpen

Markten

Referenties